Mángold , marharépa és csicsóka

Még mindig tart a Bittvaparti Édenkert terményeinek betakarítása, illetve feldolgozása. Ez így leírva most úgy tűnhet, mintha egy több holdas kertből szedném össze a zöldségeket, pedig dehogy! Az Édenkert a mininél is minibb :))
Csak például nem terem se a paprika, se a paradicsom, se az uborka egyszerre. Össze kell várnom mindig annyit, amennyivel már megéri bíbelődni.
Összegyűjtök 6-8 padlizsánt, ennyivel már érdemes padlizsánkrémet készíteni.
Egy kosár zöld színű édespaprikát például ma sütöttem meg fokhagymával, sóval, borssal, összeturmixoltam, kisüvegben lehűtöttem. Reggeli vajaskenyérre kiváló lesz! 
Ugyanez csípős változatban pici piros macskapöcse paprikával ledarálva, sóban eltéve ételízesítőként fogja bevégezni.
Aztán a szilva újból. Nem hagyott nyugodni, hogy a fa tetején eszméletlen mennyiség volt még , így egy hosszú verőfával rásegítettem a lepotyogásra... Jó kis fittnesz edzés volt: először nyújtó gyakorlatok a magasba, utána hajoldozás az összeszedésért, közben dombnak fel-dombnak le, ugyanis jó kis meredeken állnak a szilvafák. Ötven méter cipekedés, és kezdődhetett a gyümölcsök átválogatása.
Most fokhagymával töltött ánizsos-ecetes finomságok kerültek a polcra.




És nem elég a saját zöldség-gyümölcs halmom a konyhában, a falubeli gazdaember is épp most állított be egy öl mángolddal és egy öt kilós marharépával. 
Ezeket a növényeket én még nem ismertem, de azt hiszem, elindult a vezérhangya a fejemben: spenót helyett jövőre mángold lesz ültetve - állítólag egész évben szedhető, nem magzik fel, a marharépa pedig kiváló takarmány lesz a nyusziknak, tyúkoknak télire, de a lovak is vígan ropogtatták, amikor Fefe megismertette őket vele.




A mángoldból első körben főzeléket készítettem, a sűrítést zabkorpával diétásra vettem. A són, borson kívül nem tettem bele más fűszert - se fokhagymát, se tejet, tojást, amit egyébként egy spenótba belefőzök. Kíváncsi voltam az eredeti ízre. Legközelebb majd más változatokat is kipróbálok.
A mángold szárából rebarbaraszerű mártást készítettem, pirított darával és főtt tojással ettük. Egy kellemes natúr szeletet elbírt volna...
Gyenge minőségű képek készültek, így a fantáziátokra bízom a többit.
Utoljára hagytam a tavasszal megkedvelt csicsókát, már lassan két méteres szárba szökött, a tövek végén mintha virágkezdeményeket látnék: ilyen későn borulna virágba e növény? Vajon mikor lehet a gumók között kapirgálni? Tudja valaki?
 

Megjegyzések

  1. A csicsóka nálunk első éven virágzott csak, azóta nem, nem is értem miért? Azért, igaz télen szedtem ki alóla gumókat.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

A jancsikályháról