Végre, újra kecskesajt!

Régi olvasóim bizonyára emlékeznek rá, hogy már két éve nem tartunk kecskét, legelő híján. Ami van, az a lovaké, és ezen a dimbes-dombos tájon nem lehet megoldani olyan villanypásztort, ami alatt a kecske ne találná meg a kitörési utat. A baromfiudvar is kevés volt nekik, hiába volt meg a mindennapi zöldeleség a szénarácsban, a farakások tetején a játszóhely az ugri-bugrihoz, amikor a szomszédasszony kertjében kivirult a csemegekukorica, nem volt fék, ami visszatartotta volna őket... Amúgy meg nemigen voltam híve a kikötésnek, bár azt is kipróbáltuk. Ezzel meg az volt a baj, hogy egész embert kívánt, hisz állandóan gondoskodni kellett a kikötött állat ivóvizéről, amit rendre kiborogatott, belelépett, belepotyogtatott, nem beszélve az egész napi mekegésről, ami a hálátlan bánásmód következménye volt. A kecske ebben az áldatlan helyzetben hajmeresztő dolgokra képes, olyannyira méltatlannak érzi a helyzetet - valljuk be, teljes joggal - hogy képes órákon át körbe-körbe cikázni, és szó szerint "felakasztja" magát a pányvára. Így hát nem volt más választásunk, berekesztettük a tartásukat.
Egy ideig a tőlünk 10 km-re lévő 120 fős kecskenyáj alól hoztuk el a tejet, és abból készítettem sajtot vendégeink, a falubeli kirándulók és más vendégházak vendégeinek. A palettát kibővítettem a tehéntejes sajtokkal, hisz Pápakovácsiból a frissen fejt tej hetente kétszer érkezett a faluba. - Ma már az is csak egyszer jön...sajnos. A tehéntejes sajtot igazából csak azért készítettem, hogy legyen mégis kézműves sajt a faluban, és a vendégeink reggelijéhez is általában a nálam megtermelt alapanyagokat használom fel. Azonban ezzel nem igazán voltam megelégedve, nekem igazi örömöt a kecskesajt készítése okoz, és valljuk be, ez azért igazán ínyencség! Bárhol is jár az ember a világban. Persze nem akarom lebecsülni a tehénsajtot, annak is annyi féle variációja van, magam is sokfélét kipróbáltam, de a kecskesajtjaimnak volt a legnagyobb sikere mindig is!
Nagy örömömre Járiföldön újra tejelő kecskeállomány van, méghozzá nem is akármilyen: valódi alpesi tenyészanyákat hozott a gazda az eredeti élőhelyükről!
Aki környékünkön "nagypapíros" alpesi tenyészanyát akar vásárolni, azt itt most megtalálja! Nekem elegendő a tejük. Ezen a hétvégén teszteltem e csodát: egyelőre 30 litert dolgoztam fel sajtnak, így a húsvéti vendégeknek már újra kézműves kecskesajtokat tudok kínálni, többféle ízben: natúr, füstös, oregánós, lilahagymás, színes borsos és fokhagymás ízesítéssel.
A sajtkészítés egy nagyon szívmelengető munka.  A kezem akár a babáké,  az alvadék tördelésétől. A kecsketej finom zsírja a legjobb kézápoló, és ha igaz a történet Kleopátra - vagy más uralkodónők szokásáról, hogy kecsketejben fürödtek,  elhiszem, hogy csoda-bársony bőrük lehetett.
A fotókon az alpesi kecskéket örökítettem meg, akik tejét a sajtjaimhoz ezután felhasználom.








Konyhám, sajtkészítés közben:






Az a hatalmas butykos jóféle somlait rejt - furmintot a Kántor-pincétől...Én sem vetem meg, de leginkább a hétvége velejárója, amikor barátaink, és a falubeliek is gyakran betérnek hozzánk.

Megjegyzések

  1. Ez a bejegyzés merénylet volt, mert elképzeltem. Éreztem az ízét, illatát. S csodálatom a tiéd, akinek van ehhez kitartása, türelme.

    VálaszTörlés
  2. A furmint nem a kedvencem. Vörösbor nem illik a kecskesajthoz? De szívesen elmennék hozzátok kóstolni! És készülök is, mint említettem volt korábban. Tehénsajtot rendszeresen m fogyasztunk itthon is, most is van a hűtőben egy fél fokhagymás, és egy fél natúr is, viszont kecskesajtot még az életben nem kóstoltam. Illetve de, egyszer egy paprikás, füstölt darabot, és az valami fenomenális volt. Hú, de elmegyünk hozzátok kóstolni!!
    Megyek is, és szelek a sajtból ...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi sem a sajthoz ittuk, hisz az még csak épp készülőben van. Egyébiránt én úgy gondolom, hogy inkább a sajt érettségi fokához kell bort választani: a friss sajtokhoz a könnyedebb, új borok, esetleg rosé való, és minél érettebb a sajt, annál jobban illik hozzá akár a vörös, de még inkább a több éves fehér bor, és itt lehetne ragozni a pincészeteket és az évjáratokat, annak aki ebben nagyon otthon van:)))

      Törlés
  3. Nálam a kecske történet a favorit! Olyan jót nevettem a csemege kukoricás sztorin :-)
    Nagyon szépek az alpesi kecskék!
    A finom sajtokat szép sorban megkóstolnám, kíváncsi lennék az ízére. Nálunk a piacon árulnak, de csak tehéntejből készültet. A házi sajtnak nincsen párja, az biztos! A bolti amiket árulnak, jobb nem is beszélni róla.

    VálaszTörlés
  4. Hat en egyre tobbet gondolkodom a kecsketartason. Csak ez a bajom, hogy nem zarhatom be az udvart s elkodorog nekem a kecske.
    Ettem evekkel ezelott hazi kecskesajtot, finomabbat nem is tudok elkepzelni.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

A jancsikályháról